Openingstocht 2026
Als wij op zaterdag 2 mei ’s morgens wakker worden is het 8 uur en het zonnetje staat al aan de hemel te schijnen. Tijd om op te staan en te genieten van koffie met een broodje. We zijn gisteren al naar Niftrik gekomen om ons bootje startklaar te maken voor de openingstocht van onze haven. Nu nog alleen de boot versieren met vlaggetjes want zo direct moeten we ons gaan melden bij de organisatie. Dit jaar zijn dat Jane en Pieter i.s.m. de activiteitencommissie. Gelukkig waren de voorbereidingen niet voor niks want maar liefst 14 boten zullen op pad gaan vandaag en morgen weer terugkeren in onze eigen haven. Iedereen is mooi op tijd en na wat gepuzzel met de uitgedeelde formulieren weten we nu dat we koers moeten zetten naar Maasbommel, WSV De Gouden Ham. Voor ons niet onbekend want daar hebben we al vaker clubweekendjes gehad. Gelukkig zijn er ditmaal ook weer nieuwe leden die nog nooit een openingstocht hebben meegemaakt. Voor hen is het extra spannend. Tijdens de koffie geeft Mark Evers, zoon van Riet en Jan Evers, uitleg over wat zijn ouders voor Hoogeerd betekend hebben en andersom. Deze geschiedenis gaat ver terug en geeft een inkijkje in het verenigingsleven destijds. Dan gaat ieder naar zijn eigen boot met een vragenformulier en lunchpakketjes; jazeker, overal is voor gezorgd. Enkele boten hebben zelfs opstappers aan boord. Kunnen ze toch nog mee ook al hebben ze de eigen boot nog niet vaarklaar.
De vaartocht verloopt rustig en zonder problemen; alle boten functioneren na de winter weer prima. Bij aankomst in Maasbommel staan al enkele leden ons op te vangen. Iedereen krijgt een keurig plekje in de haven. Tijd voor het inleveren van de gemaakte vragenlijst en als beloning krijgen we allemaal een schippersbittertje en iets later nog een broodje kroket. Omdat we om 18.00 uur verwacht worden om te barbecueën heeft iedereen nog wat ‘vrijetijd’. Er gaan wandelingen gepland worden en ook zijn er enkele schippers nog wat aan het klussen op de boot ( vlaggenmastje plaatsen bijvoorbeeld). Omdat het schitterend weer is, kunnen we ook nog buiten eten. Vlees en koude gerechten zijn prima en na een lekker ijsje ( wat ver gehaald moest worden) gingen we ons opmaken voor het slotspel dat Jane en Pieter voor ons in petto hadden. Vier leden kregen borden met letters omgehangen en er moesten woorden gevormd worden die de overige leden moesten raden. Twee groepen; de jongens tegen de meisjes. Er werden vier rondes gespeeld met iedere keer andere ‘borddragers’ ( hier speelde de meisjes niet eerlijk). De organisatie had alles goed voorbereid maar binnen de kortste keren was het een chaos van jewelste. Kwam door de luidruchtige manier van storen door de (mannelijke) tegenstander. Na een strenge vermaning verliepen de overige rondes prima en werden de meisjes als winnaar uitgeroepen. Natuurlijk waren er gerede twijfels of alles eerlijk verlopen was maar de jury stond niet open voor commentaar. Pieter heeft nog de hele avond ‘last ‘gehad van zijn bekendmakingen.
De rest van de avond werd met een drankje en bijtertjes rond middernacht afgesloten. De barmedewerkers wilden naar huis en wij naar onze boten want er was nu dan toch eindelijk de voorspelde regen op komst. Met de eerste druppels op mijn kop sluit ik ramen en deuren en tot slot sluit ik ook mijn ogen. Morgen is er weer een nieuwe dag met als hoogtepunt: de prijsuitreiking van de Riet Evers Bokaal.
In de haven is het nog rustig als ik me begeef naar de douches; prima sanitair met een muziekje op de achtergrond. Idee voor de nieuwbouw Hoogeerd? Overigens, deze haven is ook op andere gebieden top: bar, keuken, terras, ligging: toppie.
Het ontbijt/brunch is wederom een plaatje om te zien. Kosten noch moeite zijn gespaard om er een feestelijke maar vooral voortreffelijk eetfestijn van te maken. Ook hier zijn de complimenten voor de activiteitencommissie op zijn plaats. We genieten van al het lekkers en doen het vooral rustig aan. Er zijn gespannen gezichtjes te zien want sommigen denken toch wel erg goed gescoord te hebben met de diverse opdrachten en willen graag de Riet Evers Bokaal een jaartje op hun boot hebben. Pieter en Jane nemen het woord en lezen de top drie voor: derde plaats voor Ronnie en Anita Schrievers. Dubbel tweede-plek: zowel Jan en Ans van Geenen als Mark en Bernice Evers. En dan de winnaar: Rob en Judith Verriet. Traditiegetrouw worden de goede antwoorden nog eens doorgenomen met ook weer traditiegetrouw hier de nodige op- en aanmerkingen op. De organisatie is onverbiddelijk; geen discussie mogelijk ( en gelijk hebben ze). Uiteindelijk kan iedereen zich in de uitslag vinden; ook dat hoort bij het verenigingsleven. Wij gaan samen opruimen en de kantine netjes achterlaten; vanzelfsprekend.
De weergoden zijn ons nog steeds goed gezind maar de buien zijn in aantocht dus besluiten we om terug te varen naar Niftrik. Maar niet voordat we diverse mensen bedankt hebben; beginnen met de vrijwilligers van WSV de Gouden Ham. Ook onze barman was in zijn nopjes met ons als bezoekers. Diverse malen gaf hij deze twee dagen ongevraagde goedbedoelde tips. Ingrid bedankte, namens bestuur en overige leden, Jane en Pieter voor de geweldige organisatie en vooral dat men het weer opgepakt had na een paar jaar afwezigheid. Chapeau. Ook werd de activiteitencommissie niet vergeten in het dankwoord en dat is ook zeer terecht.
De meeste boten lagen al in de eigen box toen er spatjes regen te voelen waren. Bootje opruimen en afsluiten, drankje in de noodkantine en afscheid nemen. We hebben twee mooie dagen gehad, nieuwe leden beter leren kennen en oude leden nog beter leren kennen. Dit is waar zo’n tocht o.a. voor bedoeld is. Laten we proberen dit vaker te doen. Wie neemt de handschoen op om iets gelijkwaardigs neer te zetten? Wij zijn benieuwd maar vooral ……….. wij gaan mee!
Tot een volgende keer.
Opvarende “Lady”
Klik op een foto en blader daarna door het album.




















